perjantai 23. lokakuuta 2015

Paluu Flemingiin – ja maisteri Ein ainoa paljastus Bond-tytöistä

Ian Fleming on Bondeille samaa kuin Santeri Alkio keskustalle tai Martti Luther uskolle: häneen viitataan, kun halutaan palata juurille tai väitetään, että juurilta on eksytty

Minusta elokuva-Bond on oma perinteensä ja vahvempi perinne kuin Flemingin kirjat, joten tämä tuntuu usein hassulta. Paluu flemingiläisyyteen on onnistunut oikeastaan ainoastaan Casino Royalessa, joka on yksi alkuperäisteokselle uskollisimpia Bond-elokuvia. Se on myös kirjojen parhaimmistoa.

Yksi paluu realistiseen flemingiläisyyteen on Erittäin salainen. Paluu on suhteellisista, sillä tässä Bondissa sankari muun muassa pakenee rättisitikalla, pistää papukaijan puhumaan Margaret Thatcherille ja hyppää hyppyrimäestä.

No on toki myönnettävä, että maailmaa tuhoavien sekopääkonnien jälkeen Erittäin salaisessa vastassa on välillisesti Neuvostoliitto, eli elokuva oikeasti tapahtuu kylmän sodan kontekstissa.
Hauskaa muuten on, että kun tekijät ovat halunneet palata kirjallisille lähteille, he ovat hakeneet aineksia samasta kirjasta. Erittäin salainen ja vuoden 1989 Lupa tappaa ovat molemmat ottaneet kohtaukset vuonna 1954 kirjasta Elä ja anna toisten kuolla, joka oli filmattu jo vuonna 1973.
 
Carole Bouquetilla ja Roger Moorella oli ikäeroa 30 vuotta.

PS. Useat ovat pyytäneet minua jotenkin käsittelemään Bond-tyttöjä. Minusta aihe on kiinnostava vain siinä mielessä, että haastan usein mielelläni näkemystä, että kaikki Bond-elokuvat olisivat sovinistisia. Muuten voin Bond-tytöistä sanoa vain, että vuonna 1991 rakastuin Erittäin salaisen Carole Bouquetiin kaikella sillä voimalla, joka löytyy 9-vuotiaasta pojasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti