Tätä blogia luetaan Amerikassa asti, sillä sieltä tuli
loistava parannusvinkki: pistän tästä lähtien elokuvan valmistumisvuoden nimen
perään. Selvää lisäarvoa lukijalle.
Nyt aletaan lähestyä kärkeä. Melkein sanoisin, että nämä
elokuvat ovat jo todellisia Bond-klassikoita.
15. Skyfall (2012)
Skyfall on monien suosikki-Bond ja kaikkien aikojen
menestynein Bond-elokuva. Ohjaajaksi tuottajat olivat houkutelleet
Oscar-voittaja Sam Mendesin, joka teki aikoinaan läpimurron American Beautyllä.
Kun Casino Royale toi Bondia nykyaikaan esikuvanaan Bourne-trilogia, Skyfall
nostaa esikuvaksi Christopher Nolanin Batmanit. Välillä kenties liikaakin.
14. Elä ja anna toisten kuolla (1971)
Elä ja anna toisten kuolla on ensimmäinen Bond, joka
osoitti, että Bondilla on tulevaisuus myös ilman Conneryä. Se on sarjan
vauhdikkaimpia osia, johon tekijät rakensivat ilmeisesti muun muassa
toimintaelokuva Kovaotteiset miehet innoittama kolme
takaa-ajokohtausta. Lapsena erityisesti etelävaltiolainen sheriffi Pepper
ilahdutti.
13.007 – Rakastettuni (1977)
Rakastettuni loi kaavan, jonka ympärille rakentui
Bondlandia. Tällä katselukerralla meinasin ensiksi ottaa aikaa, kuinka
täsmällisesti toimintakohtaukset seuraavat toisiaan vuosina 1977-1989 tehdyissä
elokuvissa. Noina vuosina tehdyt Bondit ovat muuten kaikki pituudeltaan 125-128
minuuttia pitkiä.
12. Erittäin salainen (1981)
Erittäin salainen on aivan loistava Bond. Tuntuu hassulta,
että se on sijalla 12. Näyttää siltä, että Bondlandian Bondit ovat vankkaa
keskikastia. Niistä on hankala nostaa mitään erityisesti yli muiden. Erittäin
salaisessa on loistava hiihtokohtaus, hauska takaa-ajo ja uskomattoman kaunis
Carole Bouquet. Elokuvan isoin heikkous on Bondeille yleinen: pitkä
vedenalainen kohtaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti