tiistai 13. lokakuuta 2015

Bondin pitää olla totta

Kirjoittaminen jää katselua jälkeen. Sen siitä saa, kun alkaa lukea laiskan savolaisen blogia. Kohta on elokuvat katsottu, mutta tekstiä puuttuu.

Elä ja anna toisten kuolla on kiinnostava Bond monessa mielessä: se on Roger Mooren ensimmäinen, ottaa vaikutteita sekä blaxploitaatio-elokuvista että tuolloin suosituista takaa-ajoelokuvista. 1960-luvulla Bond matkasi sinne, minne katsojilla ei ole varaa matkustaa, tässä elokuvassa sinne, minne katsojat eivät uskalla matkustaa. Se on myös Bond, joka alkaa käsitellä Bondia reliikkinä, joka ei istu omaan aikaansa. Tämä ajattelu korostuu kohtauksissa, jossa brittivakooja törmäilee Harlemissa. Samaan aikaan se nostaa huumeet esille ensimmäistä kertaa Bondeissa. Mustien kuvaajana elokuva on rohkea tehdessään tummaihoisista konnia ja toisaalta se sisältää ensimmäisen Bondin romanssin tummaihoisen naisen kanssa (romanssi tarkoittaa tässä yhteydessä pussailua ja kai jotain muutakin.)

Minulla oli lapsena vaikeuksia suhtautua Elä ja anna toisten kuolla -Bondiin muutaman kohtauksen takia: kyseessä on harvoja Bondeja, joissa on viitteitä yliluonnollisuuteen. Bond-tyttö Solitaire osaa ennustaa korteista. Sen olin lapsena valmis hyväksymään, mutta paroni Samedin kuolemat ja henkiin palaamiset ärsyttivät lapsena.

Elokuvahan loppuu kuviin veturin puskurin päällä nauravasta Samedista.


Ne potuttivat, koska halusin lapsena ajatella, että vaikka Bondit ovat fiktiota, ne voisivat olla totta. Mitä järkeä niissä muuten olisi? 

Samasta syystä minua ärsytti, kun käärmeenlumoojaksi pukeutunut brittiagentti alkoi soittaa Bondin tunnussävelmää Octopussyssa: miten se muka tiesi siitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti