Ostaisitko tältä mieheltä auton vai palkkaisitko hänet uudeksi Bondiksi? |
HUOM! Varokaa juonipaljastuksia!
Usea sanoo huonoimmaksi James Bond –elokuvaksi vuoden 1969 Bondia Hänen majesteettinsa salaisessa palvelussa (tästä eteenpäin tässä kirjoituksessa HMSP). Itsekin vierastin elokuvaa lapsena, ainakin vähän aikaa.
Usea sanoo huonoimmaksi James Bond –elokuvaksi vuoden 1969 Bondia Hänen majesteettinsa salaisessa palvelussa (tästä eteenpäin tässä kirjoituksessa HMSP). Itsekin vierastin elokuvaa lapsena, ainakin vähän aikaa.
Syitä on aikakin kolme. Monille huonoin Bond-näyttelijä on George
Lazenby, joka teki vain yhden Bondin. Mielikuva näyttelijästä liittyy hahmoon.
HMSP on myös Bondeista traagisin. Tekoaika huokuu kaikissa Bondeissa, mutta tässä se näkyy pukeutumisessa niin voimakkaasti, että
lapsena vierastin sitä.
Näistä huolimatta tai osittain näistä johtuen HMSP on
oikeasti yksi parhaita Bondeja. Se on myös sarjan niitä elokuvia, jotka pärjäävät
parhaiten itsenäisesti. Rakastan kaikkia Bondeja (kuten toivottavasti olette
huomanneet), mutta iso osa Bondeista ei toimi itsenäisinä elokuvina vaan
totutun kaavan hauskoina variaatioina. Jos siis maailmaan olisi ilmestynyt
tyhjästä vaikka Roger Mooren Bond 007 ja kuoleman katse, se ei välttämättä
viehättäisi niin isoa joukkoa kuin se nyt tekee osana upeaa ja mahtavaa
traditiota.
HMSP on poikkeus. Se on samaan aikaan sekä hurja melodraama että
traaginen vakoojaelokuva.
Ajatellaan sitä ensiksi melodraamana. Alussa Bond tapaa
naisen, joka yrittää itsemurhaa. Bond pelastaa tämän ja myöhemmin maksaa
Tracyksi esittäytyvän naisen pelivelat hotellissa. He sopivat tapaamisen, mutta
naisen sijaan paikalla onkin asemiehet. Bond nujertaa heidät ja löytää naisen
omasta hotellihuoneestaan. Nainen osoittaa Bondia aseella ja sanoo: ”Entä jos
tappaisin teidät huvin vuoksi.” Lopulta nainen sanoo, että ajatelkaa häntä
naisena, jonka olette juuri ostaneet.
Aamulla nainen on kadonnut. Bond kaapataan. Hänet viedään
miehen luokse, joka on paitsi rikollispomo, myös mystisen naisen isä. Hän haluaa
Bondin naivan pilalle hemmotellun tyttärensä ja tarjoaa tästä Bondille miljoona
puntaa. Bond kieltäytyy, mutta muuttaa mielensä, kun isä lupaa auttaa Bondia
löytämään arkkivihollinen Blofeldin.
Pari tapaa uudestaan ja ilmeisesti he rakastuvat. Tätä
alleviivaa Bond-elokuvissa täysin poikkeuksellinen montaasi, jonka taustalla
soi Louis Armstrongin We have all the time in the world.
Tämä ei ole tyypillistä Bondia. Yleensä Bondeissa
rakennetaan alussa uhka, jota Bond lähtee purkamaan. Niitä voi sanoa hyvällä
plot driven –elokuvisksi. HMSP etenee pitkään character driven –moodissa. Sen
jännitteet muodostuvat hahmojen välille.
Vakoojatarinanakin HMSP on poikkeuksellisen vakava, vaikka
jatkaakin edeltäjänsä Blofeld-jahtia. Bond soluttautuu Blofeldin lähipiiriin
sukututkijana. Melodraama saa taas vallan, kun Bond käyttää aikaansa
rakastelemalla Alpilla olevan allergiaparantolan potilaita.
Lopulta Bond ja Tracy saavat toisensa, mutta vain hetkeksi, sillä Blofeld ampuu Tracyn pian häiden jälkeen.
Huh, tulipas siinä juoniselostetta. Pointtina kuitenkin oli,
että HMSP:ssa ihmissuhdekudelma on poikkeuksellisen arka ja rikkinäinen.
Onko Lazenby sitten huonoin Bond? Monella tapaa hän on.
Lazenbyn aiempi ura koostui mallintöistä ja autokaupasta. Hän sopii rooliin
ulkoisesti, mutta näyttelijänä hän on kokematon.
Ja juuri siksi hän kelpaa Bondiksi juuri tässä elokuvassa.
Autokauppiaan charmilla ja ylikorostetulla itsevarmuudella operoiva mies sopii
vakoojan rooliin, joka on valmis avioliittoon tietojen takia ja hakee turvaa
kaikkien saatavilla olevien naisten sängystä.
Lazenbyn epävarmuutta korostaa vaimoa näyttelevä Diana Rigg,
jonka hahmo rikkinäisenäkin heijastaa itsevarmuutta, joka Lazenbystä puuttuu.
HMSP:n onnistumisesta iso kiitos kuuluu ohjaaja Peter
Huntille, jonka ensimmäinen Bond-ohjaus elokuva on. Se jäi valitettavasti myös
viimeiseksi.
HMSP menestyi huomattavasti huonommin kuin edeltävät Bondit.
Syitä on varmasti paljon. Ajat olivat muuttuneet 1960-luvun puolesta
välistä. Bond-mania oli jo haalistunut.
Usea ajattelee, että syy on vain Lazenbyn. Minusta hän ei
ole ainoa syyllinen. Hänhän on loistava, vaikkakin vahingossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti