![]() |
Bondien julisteteet ovat aina olleet seksistisempiä kuin itse elokuvat. Mainoslause on taas ihan päätön: mitä tuo "kahdesti" sitaateissa tarkoittaa? |
Elät vain kahdesti on aina ollut salainen suosikkini. Se ei
koskaan löydy minkään yleisen Bond-listaukse kärjestä, mutta lapsena
erityisesti pidin siitä. Silloin sanoin usein syyksi, että siinä ”tapahtuu”
paljon, mikä tarkoitti, että siinä on paljon toimintakohtauksia. Elät vain
kahdesti –elokuvassa (Bondeista kirjoittaminen on muuten todella hankalaa siinä
mielessä, että nimet ovat niin pitkiä ja niiden taivuttaminen sijamuotoihin
ärsyttävää) muun muassa tapellaan, ajetaan kisaa Tokion kaduilla, ammuskellaan
satamassa ja taistellaan helikoptereilla.
Muita plussia ovat John Barryn loistava score, Nancy Sinatran
upea tunnusbiisi, Connery, 1960-luvun Bondien henki, Blofedin ensimmäinen
esiintyminen kasvoillaan ja Ken Adamin poikkeuksellisen hienot lavasteet.
Elokuva ei kuitenkaan pärjää Bond-listauksissa varmaan sen
takia, että sen juoni on niin hassu. Neuvostoliiton ja USA:n avaruusaluksia
kaapataan avaruudessa ja maat lähestyvät sotaa. Vain britit pääsevät oikean
tekijän jäljille.
Elät vain kahdesti kestää katsomista edelleen oikein hyvin.
On hauska tajuta, että jo 1960-luvulla kaavaa ravisteltiin aika paljon. Nythän
Bond kuolee elokuvan alussa.
Elät vain kahdesti on ensimmäinen Bond, joka poikkeaa
erittäin paljon lähdekirjastaan. Molemmat sijoittuvat kyllä Japaniin ja niissä
vihollisena on Blofeld. Kirjassa masentunut Bond kostaa vaimonsa kuolemaa, jota
elokuvissa ei ole vielä tapahtunut.
Elät vain kahdesti osoittaa, että ohjaajalla on yllättävän
paljon vaikutusta Bondeihin. Taustalla jyllää suuri vaihtumattomien
ammattilaisten joukko käsikirjoittajista tekniseen väkeen ja tuotannon
laatua valvovat tuottajat Albert R. Broccoli ja Harry Salzman (myöhemmin vain
Broccolin perhe), mutta etenkin Bondeissa 1980-luvun loppuun saakka on ohjaajien tunnistettava tyyli.
Tuoreimmalla katselukerralla mieleeni tuli, että oikeastaan
Lewis Gilbertin tyyli on kuin Roger Mooren Bond ilman Roger Moorea. Sean
Conneryn Bondeissa tärkein ohjaaja ei ole ensimmäisten ohjaaja Terence Young
vaan Kultasormen ohjannut Guy Hamilton. Hän hioi paketin siksi Bondiksi, jota
usein muistelemme.
Hamilton ohjasi myös kaksi Mooren ensimmäistä Bondia, mutta
niissä Mooren tyyli ei vielä täysin löytynyt. Tyyli löytyi valtavista
puitteista, maailmaa uhkaavasta juonesta ja Mooren puujalkahuumorista
elokuvassa 007 –Rakastettuni, jonka ohjasi Lewis Gilbert. Juoni käynnistyy, kun
joku taho kaappaa sekä Yhdysvaltojen että Neuvostoliiton sukellusveneitä.
Glbert ei käyttänyt Bondeissaan käsikirjoittajina sarjan
vakituisia käsikirjoittajia vaan työ annettiin Elät van kahdesti –elokuvassa norjalaiselle
Roald Dahlille, joka tunnetaan muun muassa Jali ja suklaatehdas –kirjasta.
Lopputulos on sellainen, että se on todennäköisesti antanut
eniten ainesta Austin Powers –parodiaan. Silti se on salainen suosikkini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti